Pro získání řidičského průkazu v České republice musí žadatel splnit několik základních podmínek stanovených zákonem. Především je nutné dosáhnout minimálního věku, který se liší podle jednotlivých skupin řidičského oprávnění. Pro nejběžnější skupinu B, tedy osobní automobily do 3,5 tuny, je stanovena věková hranice 18 let. Každý žadatel musí být také zdravotně způsobilý k řízení motorových vozidel, což dokládá potvrzením od praktického lékaře.
Nezbytnou součástí procesu získání řidičského průkazu je absolvování teoretické a praktické výuky v autoškole. Teoretická část zahrnuje minimálně 36 vyučovacích hodin, během kterých se uchazeči seznámí s pravidly silničního provozu, základy první pomoci, teorií řízení a právními předpisy souvisejícími s provozem na pozemních komunikacích. Praktická výuka pak obsahuje minimálně 28 hodin jízd s instruktorem, přičemž část výcviku musí proběhnout i za snížené viditelnosti a na dálnici.
Důležitým aspektem je také trvalý nebo přechodný pobyt na území České republiky, který musí žadatel doložit příslušnými doklady. V případě cizinců je nutné prokázat oprávněný pobyt delší než 185 dní. Žadatel nesmí mít uložen zákaz řízení motorových vozidel a musí být způsobilý k právním úkonům.
Pro úspěšné získání řidičského průkazu je nutné složit závěrečnou zkoušku, která se skládá ze tří částí. První částí je test z pravidel silničního provozu, který obsahuje 25 otázek. Pro úspěšné složení testu je povoleno maximálně 4 chybné odpovědi. Následuje zkouška z ovládání a údržby vozidla, kde žadatel musí prokázat základní znalosti o technických aspektech automobilu a jeho údržbě. Závěrečnou částí je praktická zkouška z jízdy, během které musí uchazeč předvést bezpečné a samostatné řízení vozidla v běžném provozu.
V případě neúspěchu u některé části zkoušky má žadatel možnost opakování. Mezi jednotlivými pokusy musí být minimálně pětidenní odstup. Po třetím neúspěšném pokusu musí žadatel absolvovat dodatečnou výuku v autoškole. Platnost získaného řidičského průkazu je standardně 10 let, přičemž před vypršením platnosti je nutné požádat o jeho výměnu.
Pro získání řidičského průkazu je také nezbytné uhradit příslušné správní poplatky, které zahrnují poplatek za vydání řidičského průkazu a poplatky spojené s vykonáním zkoušky. Celý proces získání řidičského průkazu obvykle trvá dva až tři měsíce, v závislosti na intenzitě výuky a připravenosti žadatele ke zkouškám. Po úspěšném absolvování všech zkoušek je řidičský průkaz vydán do 20 dnů od podání žádosti.
Pro získání řidičského oprávnění v České republice jsou stanoveny různé věkové hranice podle jednotlivých skupin. Základní skupina B, která opravňuje k řízení osobních automobilů do 3500 kg, je dostupná od 18 let věku. Toto je nejčastěji získávané oprávnění mezi českou populací, přičemž v některých případech lze získat řidičský průkaz skupiny B již v 17 letech v rámci programu řízení s mentorem.
Pro skupinu AM, která zahrnuje mopedy a malé motocykly s konstrukční rychlostí do 45 km/h, je minimální věková hranice stanovena na 15 let. Skupina A1, umožňující řízení lehkých motocyklů do objemu 125 ccm s výkonem maximálně 11 kW, je přístupná od 16 let. Následně skupina A2, která dovoluje řízení motocyklů s výkonem do 35 kW, je dostupná od 18 let. Plnohodnotné oprávnění skupiny A pro všechny motocykly bez omezení výkonu lze získat ve 24 letech, případně po dvou letech držení oprávnění skupiny A2.
Pro profesionální řidiče jsou relevantní především skupiny C a D. Skupina C, nezbytná pro řízení nákladních vozidel nad 3500 kg, je standardně dostupná od 21 let, ale v případě absolvování profesního průkazu lze toto oprávnění získat již v 18 letech. Obdobně skupina D pro autobusy je běžně přístupná od 24 let, ale s profesním průkazem je možné ji získat ve 21 letech, případně ve specifických případech i v 18 letech pro vnitrostátní přepravu na kratší vzdálenosti.
Specifickou kategorií jsou zemědělské a lesní traktory skupiny T, kde je minimální věk stanoven na 17 let. Pro přípojná vozidla existují skupiny BE, CE a DE, které lze získat současně s příslušnou základní skupinou nebo později. Skupina BE pro přípojná vozidla k osobním automobilům je dostupná od 18 let.
Věkové limity jsou stanoveny s ohledem na bezpečnost silničního provozu a odpovědnost řidiče. Důležitým aspektem je také zdravotní způsobilost, která musí být doložena lékařským posudkem. Pro profesionální řidiče jsou stanoveny přísnější podmínky včetně pravidelných zdravotních prohlídek a povinného profesního vzdělávání. V případě skupin C a D je nutné absolvovat vstupní školení a následně pravidelná školení v rámci profesní způsobilosti řidiče.
Systém odstupňovaných věkových limitů má zajistit, aby řidiči získávali zkušenosti postupně a byli dostatečně vyspělí pro řízení náročnějších vozidel. Zvláštní pozornost je věnována mladým řidičům, kteří jsou považováni za rizikovou skupinu. Proto jsou pro ně stanovena různá omezení a povinnosti, včetně označení vozidla začátečnickým symbolem po dobu prvních dvou let od získání řidičského oprávnění.
Zdravotní způsobilost je naprosto klíčovým aspektem pro získání a udržení řidičského oprávnění v České republice. Každý řidič musí podstoupit vstupní zdravotní prohlídku před zahájením výcviku v autoškole. Tato prohlídka se provádí u registrovaného praktického lékaře, u kterého je žadatel o řidičský průkaz registrován. Lékař během vyšetření hodnotí celkový zdravotní stav, kontroluje zrak, sluch, pohybový aparát a další důležité aspekty zdravotního stavu.
Pravidelné zdravotní prohlídky jsou povinné pro profesionální řidiče, kteří řídí vozidlo v rámci výkonu povolání. Pro řidiče profesionály platí povinnost absolvovat zdravotní prohlídku každé dva roky do dovršení 50 let věku, poté každoročně. Běžní řidiči skupin AM, A1, A2, A, B1, B a BE musí absolvovat pravidelnou zdravotní prohlídku až v 65 letech věku, následně v 68 letech a poté každé dva roky.
Pokud lékař zjistí jakékoliv zdravotní omezení, může nařídit používání zdravotnických pomůcek při řízení (například brýle nebo sluchadla) nebo stanovit jiná omezení. Tato omezení jsou pak vyznačena v řidičském průkazu pomocí harmonizovaných kódů. Nedodržení předepsaných zdravotních prohlídek nebo řízení vozidla navzdory zdravotní nezpůsobilosti může vést k odebrání řidičského oprávnění.
V případě některých onemocnění nebo zdravotních komplikací musí řidič podstoupit mimořádnou zdravotní prohlídku. Jedná se například o situace po vážných úrazech, při kardiovaskulárních onemocněních, neurologických poruchách nebo při diagnostikování cukrovky. Lékař může v těchto případech stanovit kratší intervaly mezi jednotlivými prohlídkami nebo doporučit dočasné či trvalé odebrání řidičského oprávnění.
Pro získání a udržení řidičského oprávnění je také důležité dodržovat předpisy týkající se užívání léků a návykových látek. Některé léky mohou významně ovlivnit schopnost bezpečně řídit motorové vozidlo, proto je nutné vždy konzultovat jejich užívání s lékařem a respektovat případná omezení.
Pro získání řidičského průkazu v České republice je nutné úspěšně absolvovat teoretickou zkoušku, která je nedílnou součástí procesu získání oprávnění k řízení motorových vozidel. Teoretická zkouška se skládá v autoškolách nebo zkušebních místnostech městských úřadů a je realizována formou elektronického testu na počítači. Uchazeči musí prokázat znalosti pravidel silničního provozu, dopravních značek, technických aspektů vozidla a zásad bezpečné jízdy.
Parametr |
Řidičský průkaz ČR |
Formát |
Plastová karta ID-1 |
Rozměry |
85,6 × 54 mm |
Platnost |
10 let |
Vydávající orgán |
Městský úřad |
Povinné údaje |
Jméno, příjmení, datum narození, fotografie, podpis |
Standardizace |
Dle směrnic EU |
Ochranné prvky |
Hologram, UV prvky, mikrotext |
Skupiny řidičského oprávnění |
AM, A1, A2, A, B1, B, C1, C, D1, D, T |
Před samotnou zkouškou je nezbytné absolvovat teoretickou výuku v autoškole, která zahrnuje minimálně 36 vyučovacích hodin pro skupinu B. Během těchto hodin se účastníci seznámí s dopravními předpisy, naučí se rozpoznávat dopravní značky a osvojí si základní principy bezpečného chování v silničním provozu. Výuka také zahrnuje témata jako první pomoc, právní odpovědnost řidiče a technické aspekty údržby vozidla.
Samotná teoretická zkouška obsahuje 25 testových otázek, na jejichž zodpovězení má uchazeč 30 minut. Pro úspěšné složení zkoušky je povoleno maximálně 4 chybné odpovědi. Otázky jsou rozděleny do několika tematických okruhů, včetně pravidel provozu na pozemních komunikacích, dopravních značek a světelných signálů, řešení dopravních situací a technické způsobilosti vozidla.
V současné době existuje mnoho způsobů, jak se na teoretickou zkoušku připravit. Autoškoly poskytují studentům přístup k výukovým materiálům, včetně online testů a aplikací, které simulují skutečnou zkoušku. Je důležité věnovat přípravě dostatečný čas a pozornost, protože teoretické znalosti tvoří základ pro bezpečné řízení vozidla.
Moderní autoškoly využívají různé výukové metody, včetně interaktivních prezentací, videomateriálů a praktických ukázek. Studenti mají možnost konzultovat nejasnosti s instruktory a procvičovat problematické oblasti. Důraz je kladen především na pochopení logiky dopravních předpisů a jejich praktické aplikace v reálných situacích, nikoliv pouze na mechanické memorování správných odpovědí.
Po úspěšném absolvování teoretické zkoušky následuje praktický výcvik, který zahrnuje jízdy s instruktorem a následnou závěrečnou jízdu před zkušebním komisařem. Teoretické znalosti získané během přípravy na zkoušku jsou nezbytným základem pro praktické zvládnutí řízení vozidla a bezpečný pohyb v silničním provozu.
Kvalitní teoretická příprava v autoškole významně zvyšuje šance na úspěšné složení zkoušky a především připravuje budoucí řidiče na bezpečné a zodpovědné chování na silnicích. Autoškoly proto kladou velký důraz na komplexní vzdělávání, které kombinuje teoretické znalosti s praktickými dovednostmi, což je klíčové pro vytvoření zodpovědných a kompetentních řidičů.
Řidičský průkaz je jako klíč ke svobodě na českých silnicích, ale s velkou mocí přichází i velká zodpovědnost
Radovan Holub
Praktická jízda a závěrečné zkoušky
Praktická jízda je klíčovou součástí procesu získání řidičského průkazu v České republice. Po absolvování teoretické výuky a úspěšném zvládnutí teoretické zkoušky přichází na řadu praktický výcvik v reálném provozu. Během této fáze musí žadatel o řidičský průkaz absolvovat minimálně 28 hodin jízd s instruktorem autoškoly. Tyto jízdy jsou rozděleny do několika etap, přičemž začínají na cvičišti nebo v klidných lokalitách, kde se žák seznámí se základním ovládáním vozidla.
Postupně se výuka přesouvá do běžného provozu, kde se žák učí zvládat různé dopravní situace. Instruktor klade důraz na správné řazení, plynulost jízdy, dodržování dopravních předpisů a bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Součástí výcviku je také nácvik parkování, couvání, otáčení vozidla a jízda v různých denních dobách včetně nočních jízd.
Závěrečná zkouška praktické jízdy trvá přibližně 30 minut a skládá se před zkušebním komisařem. Během zkoušky musí žadatel prokázat, že je schopen samostatně, bezpečně a plynule řídit vozidlo v běžném provozu. Komisař hodnotí nejen techniku jízdy, ale také předvídavost, rozhodnost a schopnost reagovat na neočekávané situace.
Před samotnou jízdou v provozu musí žadatel prokázat znalost ovládání a kontroly vozidla. To zahrnuje kontrolu provozních kapalin, pneumatik, osvětlení a dalších důležitých částí vozidla. Následuje praktická ukázka některých povinných úkonů, jako je například připoutání se, nastavení sedadla a zrcátek či správné držení volantu.
V průběhu závěrečné zkoušky komisař zadává pokyny k trase jízdy a sleduje, jak žadatel zvládá různé dopravní situace. Hodnotí se zejména dodržování pravidel silničního provozu, správné řazení rychlostních stupňů, plynulost jízdy a bezpečné průjezdy křižovatkami. Důležitou součástí je také parkování, které může zahrnovat podélné, šikmé nebo kolmé stání.
Pokud žadatel během zkoušky udělá závažnou chybu nebo nashromáždí více drobných přestupků, zkouška je hodnocena jako neúspěšná. V takovém případě je možné zkoušku opakovat, ale nejdříve po pěti pracovních dnech. Mezi nejčastější důvody neúspěchu patří nedání přednosti v jízdě, nerespektování dopravního značení nebo nebezpečné manévrování.
Po úspěšném složení praktické zkoušky získává žadatel Protokol o zkoušce z odborné způsobilosti, který je nutný pro vydání řidičského průkazu. Řidičský průkaz si lze vyzvednout na příslušném obecním úřadě obce s rozšířenou působností do 20 dnů od úspěšného složení zkoušky. První řidičský průkaz je vydáván s omezenou platností na dva roky a řidič je označen jako začátečník.
Platnost řidičského průkazu a jeho obnova
Řidičský průkaz je důležitý doklad, který opravňuje držitele k řízení motorových vozidel, a jeho platnost je časově omezená. V České republice se v současnosti vydávají řidičské průkazy s platností na 10 let. Toto pravidlo platí pro všechny nově vydané průkazy od roku 2013. Starší typy řidičských průkazů mohou mít odlišnou dobu platnosti, proto je důležité pravidelně kontrolovat datum jejich expirace.
Proces obnovy řidičského průkazu by měl být zahájen s dostatečným předstihem před vypršením platnosti. Doporučuje se podat žádost o výměnu nejpozději 3 měsíce před koncem platnosti. Výměnu lze provést na kterémkoliv obecním úřadu obce s rozšířenou působností, není nutné navštěvovat úřad v místě trvalého bydliště. K výměně je potřeba přinést platný doklad totožnosti, stávající řidičský průkaz a jednu aktuální fotografii o rozměrech 3,5 x 4,5 cm. Pokud se fotografie pořizuje přímo na úřadě, není nutné ji nosit s sebou.
Standardní doba vyřízení nového řidičského průkazu je 20 kalendářních dnů. V případě potřeby lze požádat o expresní vydání do 5 pracovních dnů, což je však zpoplatněno částkou 700 Kč. Běžná výměna řidičského průkazu z důvodu konce platnosti je zdarma. Je důležité si uvědomit, že řízení vozidla s propadlým řidičským průkazem je považováno za přestupek, za který hrozí pokuta.
V případě ztráty, odcizení nebo poškození řidičského průkazu je nutné požádat o vydání duplikátu. Tento proces je zpoplatněn částkou 200 Kč. Při ztrátě nebo odcizení je vhodné tuto skutečnost nahlásit na policii, ačkoliv to není povinné. Při žádosti o duplikát je třeba doložit policejní protokol nebo čestné prohlášení o ztrátě či odcizení.
Specifická situace nastává u profesionálních řidičů, kteří musí kromě běžného řidičského průkazu vlastnit také profesní způsobilost. Ta má platnost 5 let a její prodloužení je podmíněno absolvováním pravidelného školení. Bez platného profesního průkazu nemohou vykonávat svou práci, i když mají platný řidičský průkaz.
Pro držitele řidičských průkazů starší 65 let platí zvláštní pravidla. Musí pravidelně absolvovat lékařskou prohlídku, a to nejdříve 6 měsíců před dovršením 65, 68 a 70 let. Po sedmdesátce pak musí na prohlídku každé dva roky. Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti je podmínkou pro prodloužení platnosti řidičského průkazu.
V případě změny osobních údajů, například při změně příjmení po svatbě, je držitel řidičského průkazu povinen požádat o vydání nového dokladu do 5 pracovních dnů od této změny. Tato výměna je zpoplatněna částkou 200 Kč. Při stěhování do jiného okresu není nutné měnit řidičský průkaz, pokud jsou ostatní údaje platné.
Bodový systém a přestupky
V České republice funguje bodový systém jako účinný nástroj pro hodnocení přestupků řidičů motorových vozidel. Každý řidič začíná s čistým kontem, tedy nulovým počtem bodů, přičemž maximum je 12 trestných bodů. Po dosažení nebo překročení této hranice následuje odebrání řidičského průkazu na dobu 12 měsíců. Body se načítají za různé dopravní přestupky a jejich závažnost určuje počet přidělených bodů.
Mezi nejzávažnější přestupky patří řízení pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek, za což může řidič obdržet až 7 bodů. Stejně přísně je hodnoceno odmítnutí dechové zkoušky či odběru krve při podezření na ovlivnění návykovými látkami. Překročení rychlosti v obci o více než 40 km/h nebo mimo obec o více než 50 km/h je sankcionováno 5 body. Za způsobení dopravní nehody s následkem smrti nebo těžké újmy na zdraví hrozí nejvyšší možný počet bodů.
Systém umožňuje také odečítání bodů. Řidič může požádat o odečet 4 bodů po absolvování školení bezpečné jízdy v akreditovaném středisku. Tuto možnost lze využít jednou za kalendářní rok, pokud celkový součet řidičových bodů nepřesáhl 10. Další možností je automatické odečtení všech bodů po 12 měsících bez spáchání přestupku nebo trestného činu.
Městské úřady obcí s rozšířenou působností vedou evidenci přestupků a bodového hodnocení. Řidiči mají právo požádat o výpis z registru řidičů, kde zjistí aktuální stav svých bodů. Tento výpis lze získat osobně na úřadě nebo prostřednictvím Portálu občana. Za závažné přestupky může být kromě bodů uložena i pokuta, která může v některých případech dosáhnout až 50 000 Kč.
V případě odebrání řidičského průkazu kvůli dosažení 12 bodů musí řidič absolvovat přezkoušení z odborné způsobilosti, které zahrnuje teoretickou i praktickou část. Před vrácením průkazu je nutné také absolvovat dopravně psychologické vyšetření. Celý proces navrácení řidičského oprávnění může trvat několik měsíců a je spojen s nezanedbatelnými finančními náklady.
Bodový systém slouží především jako preventivní opatření, které má motivovat řidiče k dodržování pravidel silničního provozu. Statistiky ukazují, že od jeho zavedení došlo k významnému snížení počtu závažných dopravních nehod a úmrtí na českých silnicích. Pravidelné úpravy systému reagují na aktuální trendy v dopravě a nové typy přestupků, například používání mobilního telefonu za jízdy nebo agresivní způsob jízdy.
Cena řidičského průkazu a poplatky
Získání řidičského průkazu v České republice představuje významnou investici, která zahrnuje několik různých poplatků. Základní správní poplatek za vydání řidičského průkazu činí 200 Kč. Tento poplatek je stanoven zákonem a je jednotný pro celé území České republiky. V případě zrychlené procedury vydání, kdy potřebujete řidičský průkaz do pěti pracovních dnů, se částka navyšuje na 700 Kč. Pokud požadujete expresní vydání do 24 hodin, zaplatíte dokonce 4000 Kč.
Samotný poplatek za průkaz však představuje pouze malou část celkových nákladů. Největší položkou je autoškola, jejíž cena se pohybuje v rozmezí od 12000 do 20000 Kč, v závislosti na lokalitě a konkrétní autoškole. V Praze a dalších velkých městech jsou ceny zpravidla vyšší než v menších městech a na venkově. Tato částka obvykle zahrnuje teoretickou výuku, praktické jízdy v rozsahu 28 hodin, výuku zdravovědy a závěrečné zkoušky.
Další náklady vznikají v souvislosti s povinnou zdravotní prohlídkou u praktického lékaře. Cena této prohlídky se pohybuje mezi 400 až 1000 Kč, přičemž není hrazena ze zdravotního pojištění. Někteří lékaři mohou účtovat i vyšší částky, zejména v případě specializovaných vyšetření, která mohou být v některých případech vyžadována.
V případě neúspěchu u závěrečné zkoušky je nutné uhradit opakované přezkoušení. Za opakovanou teoretickou zkoušku zaplatíte 100 Kč, za praktickou jízdu 400 Kč. Mnoho žadatelů také investuje do dodatečných hodin praktických jízd nad rámec povinného minima, přičemž jedna hodina navíc stojí průměrně 500 až 800 Kč.
Při ztrátě nebo poškození řidičského průkazu je nutné požádat o vydání duplikátu. Tento úkon je zpoplatněn částkou 200 Kč při standardní proceduře. V případě, že potřebujete duplikát vystavit rychleji, platí stejné příplatky jako u prvního vydání průkazu. Při změně údajů, například při změně příjmení po svatbě, je výměna průkazu zdarma.
Je důležité počítat i s dalšími souvisejícími výdaji, jako jsou učebnice a výukové materiály (300-500 Kč), případně online příprava na testy (200-1000 Kč). Některé autoškoly nabízejí komplexní balíčky zahrnující veškeré potřebné materiály a služby, což může být v konečném důsledku ekonomicky výhodnější. Celkové náklady na získání řidičského průkazu se tak běžně pohybují mezi 15000 až 25000 Kč, v závislosti na individuálních okolnostech a požadavcích žadatele.
V případě mezinárodního řidičského průkazu je třeba počítat s dodatečným poplatkem 50 Kč, přičemž jeho platnost je omezena na tři roky. Tento dokument je nezbytný pro řízení vozidla v mnoha mimoevropských zemích a jeho vyřízení trvá přibližně 15-20 minut na příslušném úřadě.
Výměna zahraničního průkazu za český
Pokud jste držitelem zahraničního řidičského průkazu a plánujete dlouhodobý pobyt v České republice, budete muset svůj stávající průkaz vyměnit za český. Výměna zahraničního řidičského průkazu za český je povinná pro osoby s trvalým nebo přechodným pobytem delším než 185 dní. Tento proces je nutné zahájit do tří měsíců od získání trvalého pobytu nebo po uplynutí zmíněných 185 dní přechodného pobytu.
Pro výměnu řidičského průkazu je třeba navštívit příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností podle místa trvalého nebo přechodného pobytu. K výměně budete potřebovat platný doklad totožnosti, potvrzení o pobytu na území ČR, jednu průkazovou fotografii o rozměrech 3,5 x 4,5 cm a současný zahraniční řidičský průkaz. Je důležité poznamenat, že fotografie musí odpovídat současné podobě žadatele a musí být v předepsaném formátu.
Proces výměny se liší podle země původu vašeho řidičského průkazu. Nejjednodušší je výměna průkazů vydaných členskými státy Evropské unie, kde není potřeba skládat dodatečné zkoušky. U průkazů vydaných státy, které podepsaly Vídeňskou úmluvu o silničním provozu, může být vyžadován úředně ověřený překlad průkazu. V případě průkazů ze zemí mimo EU a mimo signatáře Vídeňské úmluvy je situace složitější a může být vyžadováno absolvování teoretické i praktické zkoušky.
Správní poplatek za výměnu řidičského průkazu činí 200 Kč v běžné lhůtě, která je stanovena na 20 dní. Pokud potřebujete průkaz vyměnit rychleji, můžete využít zrychleného řízení za poplatek 700 Kč, kdy bude průkaz vydán do 5 pracovních dnů. Je důležité nezapomenout, že původní zahraniční průkaz bude při výměně zadržen a vrácen orgánu státu, který jej vydal.
V některých případech může být vyžadováno také doložení zdravotní způsobilosti. Lékařská prohlídka je povinná pro žadatele starší 65 let a pro držitele průkazů určitých skupin, například pro profesionální řidiče. Posudek o zdravotní způsobilosti nesmí být starší než 3 měsíce.
Po podání žádosti obdržíte potvrzení o zadržení řidičského průkazu, které vás opravňuje k řízení motorových vozidel na území České republiky po dobu vyřizování vaší žádosti. Nový český řidičský průkaz si musíte vyzvednout osobně na úřadě, kde jste o výměnu žádali. Při vyzvednutí je nutné předložit doklad totožnosti a odevzdat potvrzení o zadržení řidičského průkazu. Nový český řidičský průkaz má standardní platnost 10 let, pokud není stanoveno jinak vzhledem k věku nebo zdravotnímu stavu žadatele.
Ztráta nebo odcizení řidičského průkazu
V případě ztráty nebo odcizení řidičského průkazu je nezbytné jednat rychle a zodpovědně. Prvním krokem by mělo být neprodlené nahlášení této skutečnosti na nejbližší služebně Policie České republiky, zejména pokud došlo k odcizení dokladu. Policie vydá potvrzení o oznámení ztráty či odcizení, které může být později potřebné při vyřizování nového řidičského průkazu.
Následně je nutné navštívit příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností podle místa trvalého pobytu, konkrétně oddělení evidence řidičů. Zde je třeba požádat o vydání nového řidičského průkazu. K žádosti je potřeba přinést platný doklad totožnosti (občanský průkaz nebo cestovní pas), jednu průkazovou fotografii o rozměrech 3,5 x 4,5 cm a případně potvrzení od policie o nahlášení ztráty či odcizení.
Správní poplatek za vydání nového řidičského průkazu z důvodu ztráty nebo odcizení činí 200 Kč. Pokud žadatel požaduje vydání průkazu ve zrychleném režimu do pěti pracovních dnů, správní poplatek se zvyšuje na 700 Kč. V běžném režimu je lhůta pro vydání nového řidičského průkazu stanovena na 20 dnů od podání žádosti.
Je důležité si uvědomit, že ztracený nebo odcizený řidičský průkaz může být zneužit k páchání trestné činnosti. Proto je nahlášení policii skutečně zásadní. V případě, že by se původní řidičský průkaz později našel, je nutné jej odevzdat na příslušném úřadě, protože po vydání duplikátu již není platný.
V mezidobí, než je vystaven nový řidičský průkaz, může řidič požádat o vydání dočasného dokladu - Potvrzení o oznámení ztráty, odcizení, poškození nebo zničení řidičského průkazu. Tento dočasný doklad opravňuje k řízení motorových vozidel na území České republiky po dobu 30 dnů od jeho vydání.
Je také vhodné zkontrolovat platnost původního řidičského průkazu. Pokud se blížil termín konce platnosti, může být tato situace příležitostí k vyřízení zcela nového průkazu s prodlouženou platností. V takovém případě se postupuje stejně jako při standardní výměně řidičského průkazu.
Řidiči by měli mít na paměti, že řízení vozidla bez platného řidičského průkazu je přestupkem, za který hrozí pokuta až do výše 2000 Kč. Proto je důležité celou záležitost řešit co nejdříve a využít možnosti získání dočasného potvrzení. V případě častých ztrát dokladů může být řidič evidován v systému a může čelit zvýšené pozornosti ze strany úřadů při dalších podobných událostech.